Vacature Specialist Invordering

Specialist Invordering in Rotterdam

Specialist Invordering Rotterdam/Den Haag

  • Reageer t/m 17 juni 2024

Werken in een internationale en bewegende omgeving. Dat doe je als invorderingsspecialist in Rotterdam of Den Haag, bij de landelijk werkende afdeling Invordering GO van de Belastingdienst. Je bevordert de tijdige betaling van belastingen voor de grootste ondernemingen, non-profit organisaties en zeer vermogende personen in Nederland. Je staat stevig in je schoenen, neemt initiatief en werkt klantgericht. De functie is dynamisch en biedt kansen om veel te leren.


Als invorderingsspecialist bevorder je de tijdige betaling van belastingen voor de grootste bedrijven van Nederland. Je komt in actie voor het innen van belastinggelden. Je bent verantwoordelijk voor de behandeling van complexe invorderingsrisico's. Je signaleert (mogelijke) betalingsproblemen en je controleert, bespreekt en behandelt verzoeken van ondernemers, grootaandeelhouders of vermogende particulieren die uitstel van betaling of kwijtschelding van hun belastinggelden willen. Je gaat met hen of met hun adviseurs in gesprek over hun betaalgedrag en je overlegt over betalingsregelingen. Je beoordeelt de mogelijkheden tot aansprakelijkstelling en initieert bijvoorbeeld boekenonderzoeken. Je houdt de regie op de dwanginvordering en detecteert risico's. Uiteraard stem jij jouw werkzaamheden zorgvuldig af en werk je nauw samen met collega's van de invordering én van de klantbehandeling.
Als invorderingsspecialist heb je uiteraard affiniteit met de fiscaliteit en heb je oog voor de verbanden tussen de verschillende belastingmiddelen. Je bent een expert binnen jouw vakgebied. Bij complexe problematiek doen collega's graag een beroep op jouw kennis en kunde.


  • Je een rol speelt in de uitvoering van onze fiscale wet- en regelgeving en daarmee bijdraagt aan een gezonde BV Nederland.
  • Je een gesprekspartner bent voor verschillende grote ondernemingen, non-profit organisaties en zeer vermogende personen.
  • Je samenwerkt met specialisten in de controle, heffing, invordering, klantcoördinatie en het management. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor de kwaliteit van de individuele klantbehandeling.
  • Je een flexibel pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden krijgt, die je afstemt op jouw persoonlijke voorkeuren.

De belangen zijn groot en geen klant is hetzelfde. Het leukste aan mijn werk vind ik echt de samenwerking met alle partijen in combinatie met de juridische uitdagingen." Sandra, specialist invordering bij de directie Grote Ondernemingen van de Belastingdienst.


  • Je hebt hbo-werk- en -denkniveau, dit kan blijken uit bijvoorbeeld een hbo-bachelor diploma in de richting van bijvoorbeeld fiscaal, recht en/of juridisch.
  • Kennis van het invorderingsrecht, civielrecht of fiscaal recht is een pre.
  • Je bent bereid om de interne invorderingsopleiding (fulltime) te volgen bij de Belastingdienst Academie.

  • De afdeling - Directie Grote Ondernemingen

    De Directie Grote Ondernemingen (GO) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van de ongeveer 9.000 grootste ondernemingen en non-profit organisaties in Nederland. Daarnaast behandelt GO een aantal dossiers van zeer vermogende personen en voeren we een aantal zeer uiteenlopende specialistische taken uit zoals de kansspelbelasting en constructiebestrijding. Onze klanten vertegenwoordigen zo'n 75% van de belastinginkomsten van de rijksoverheid. Ook genereren zij veel informatie die de overheid gebruikt voor bijvoorbeeld toeslagen of studiefinanciering.

    De uitvoerings- en toezichtstrategie van GO is gericht op bereidwillige naleving van wet- en regelgeving door deze organisaties. Zij kenmerken zich door relatief grote financiële belangen en complexere fiscale vraagstukken. In het geval van multinationals komt daar nog een component bij in de vorm van internationale wet- en regelgeving en samenwerking met buitenlandse belastingdiensten.

    Om er voor te zorgen dat de belastingafdracht van deze organisaties soepel blijft lopen werkt GO met behandelteams. In deze teams wordt kennis over de specifieke branche, de individuele ondernemingen en kennis van de verschillende belastingmiddelen samengebracht.

    Zo werkt GO aan een zo efficiënt en effectief mogelijk proces voor het heffen, controleren en innen van de belastingen bij de grootste ondernemingen en non profit organisaties en zo dragen we bij aan een financieel gezond Nederland.

  • Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl

  • Bijzonderheden: deze vacature is beschikbaar in Rotterdam en Den Haag, graag in je brief aangeven naar welke locatie je voorkeur uitgaat.

    We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Neem in de bestandsnaam jouw voor- en achternaam op. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

    Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

    • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
    • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Wanneer je niet voldoet aan het gestelde niveau, kan er een voorselectietest worden ingezet.
    • Op 27 juni 2024 vinden de selectiegesprekken plaats in Rotterdam.

    Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

    De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau.

    De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren.

    Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

    Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

    Wanneer je solliciteert op een functie maak je eenmalig een account aan.

    Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

    Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Het sollicitatietraject bij de Belastingdienst loopt via onderstaande stappen.

Solliciteren is mogelijk tot aan de deadline die in de vacaturetekst genoemd wordt. We beoordelen je cv en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.

Voor sommige functies is een online voorselectietest onderdeel van de procedure. In dat geval ontvang je per e-mail meer informatie over de procedure en de uiterlijke inlevertermijn. Het maken van de test duurt ongeveer 120 minuten. De test kan in de meeste gevallen thuis worden gemaakt.

We nodigen je per telefoon of e-mail uit voor een sollicitatiegesprek, waarin een selectiecommissie je beoordeelt op de competenties van de functie aan de hand van een competentiegericht gesprek.

Een assessment kan deel uitmaken van de procedure. In dat geval word je telefonisch of per e-mail hiervoor uitgenodigd.

Na een positieve afronding, treffen we samen verdere voorbereidingen voor jouw eerste werkdag! Op P-direkt vind je informatie over onderwerpen zoals financiën, vrije dagen, loopbaanontwikkeling, rechten en regels en nog veel meer.

Neem contact op met Ingrid Coté-Boere

  • Contact via Whatsapp:

Neem contact op met Ria Drost-Bouw

  • Contact via Whatsapp:

  • Schaal 10, schaal 11, schaal 9

  • Inschaling vindt plaats in de bij de functie behorende salarisschaal. Bij het ontbreken van relevante kennis en ervaring kan tijdelijk een lagere salarisschaal worden toegepast.

  • Bepaalde tijd, voorafgaand aan onbepaalde tijd

  • Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.

    De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.

    Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.



Functie:specialist invordering
Startdatum:24-05-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:3091 – 5586
Uren per week:32 – 36

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Moordrechtkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de moordrechtkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Specialist Invordering Belastingdienst 24-05-2024

Bekijk ook andere vacatures