Vacature Inspirerend Lid

Inspirerend Lid in Gouda

Het College van Bestuur bestaat uit een voorzitter en een lid.

De leden van het College van Bestuur trekken gezamenlijk op voor wat de aansturing van de organisatie, het overleg met de Raad van Toezicht en de verdieping en concretisering van de identiteit van de Scholengroep Driestar-Wartburg betreft. Er is sprake van een collegiaal functionerend orgaan.


A. Context
Scholengroep Driestar-Wartburg verzorgt christelijk voortgezet onderwijs op reformatorische grondslag. De school belijdt en aanvaardt Gods Woord als enige grondslag voor leer en leven. Ook worden de Drie Formulieren van Enigheid onderschreven als op de Schrift gegrond.


B. Strategisch beleidskader of Schoolplan
Het Strategisch beleidskader/Schoolplan geeft richting aan het onderwijs, de vorming en de toerusting. Door middel van het eigen Schoolplan geven de scholen aan hoe ze zich verhouden tot de strategische doelen. In het Strategisch beleidskader zijn de strategische doelstellingen opgenomen waaraan de Scholengroep Driestar-Wartburg de komende jaren wil werken.
C. Organisatie
De Scholengroep Driestar-Wartburg heeft vestigingen in Dordrecht, Gouda, Leiden, Lekkerkerk en Rotterdam, die elk een eigen aanbod hebben. Het onderwijsaanbod bestaat uit praktijkonderwijs, vmbo, havo, atheneum en gymnasium.

De leiding van de school ligt in handen van een College van Bestuur bestaande uit twee leden. Samen met de directeuren van de acht scholen vormt het College van Bestuur een managementteam. Het toezicht op de school wordt uitgeoefend door een Raad van Toezicht.

Elke vestiging staat onder leiding van een directeur. De school kent een decentrale aansturing, waarin de scholen - binnen kaders - beleidsvrijheid hebben. Een staf- en servicebureau ondersteunt bestuur en management bij de uitvoering van de taken. Het bureau heeft een aantal afdelingen, namelijk Onderwijs & algemene zaken, Kwaliteitszorg, Personeel & organisatie, Communicatie, Financiën & beheer, ICT, Controlling, Secretariaat en Begeleiding & ondersteuning.

De Scholengroep Driestar-Wartburg kent een Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) die is samengesteld uit ouders, leerlingen en personeel. Elke locatie kent een Medezeggenschapsraad (LMR). De strategische kaders worden door de directeuren vertaald naar schoolplannen en teamplannen.

De Scholengroep Driestar-Wartburg participeert en investeert nadrukkelijk in het netwerk van de andere scholen in het land die eveneens op reformatorische grondslag zijn geschoeid en waarmee gezamenlijke projecten worden opgepakt en uitgevoerd.


Mede gelet op de ontwikkelingen op het gebied van goed bestuur, staat in het onderwijs de kwaliteit van de besturing en organisatie sterk in de belangstelling.

Goed bestuur betekent concreet dat onze school haar interne kant goed op orde heeft (denk aan de kwaliteit van het onderwijs, personeelsbeleid en de bedrijfsvoering), en ook met de achterban een betekenisvolle dialoog voert over bijvoorbeeld de maatschappelijke opdracht van de school en de geleverde kwaliteit. Gezien de omvang van de school is het belangrijk om alle processen op diverse terreinen goed te organiseren en te laten verlopen. De diverse processen moeten op een goede manier bewaakt en gevolgd worden. Daarbij wordt Planning & Control gebruikt als instrument om te helpen de dagelijkse realiteit te plaatsen binnen onze visie op de langere termijn en onze afwegingen hierin te funderen.

De directieleden rapporteren periodiek aan de directeur en het College van Bestuur over de voortgang van de in het team- of locatieschoolplan of in andere documenten neergelegde afspraken.

De Raad van Toezicht heeft een taak in de representatieve vertegenwoordiging naar de achterban en houdt toezicht op het bestuurlijk functioneren. De leden van de Raad houden door onder meer schoolbezoeken zicht op het functioneren van de locaties. Zij zien erop toe dat de doelstellingen van de school worden verwezenlijkt.
Het College van Bestuur bestaat uit een voorzitter en een lid. De leden van het College van Bestuur trekken gezamenlijk op voor wat de aansturing van de organisatie, het overleg met de Raad van Toezicht en de verdieping en concretisering van de identiteit van de Scholengroep Driestar-Wartburg betreft. Er is dus sprake van een collegiaal functionerend orgaan. Daarbij streeft het College van Bestuur in zijn besluitvorming naar consensus. De leden van het College moeten elkaar kunnen vervangen zowel intern als extern. Daarnaast heeft zowel de voorzitter als het lid eigen aandachtsgebieden. De portefeuilles onderwijs, kwaliteitszorg, communicatie en de aansturing van de tot de bedrijfsvoering behorende ondersteunende afdelingen Control, ICT, Personeel & organisatie en Financiën & beheer worden onderling en in goed overleg verdeeld. Het College van Bestuur geeft het onderwijskundig leiderschap vorm door richting en sturing te geven aan de onderwijskundige visie binnen de organisatie en is tevens motor voor en bewaker van de activiteiten en processen omtrent Goed Onderwijsbestuur. Ook participatie in diverse externe netwerken, zoals gemeenten (onder meer met betrekking tot financiële kaders en huisvesting) en de VO-raad behoort tot het takenpakket.
Het College van Bestuur participeert in netwerken die te maken hebben met de betreffende aandachtsgebieden en is waar mogelijk present in de gremia waar het belang van de school en het geheel van het reformatorisch onderwijs dat vraagt.

  • denkt en werkt vanuit een doorleefd geloof in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, zoals verwoord in het Apostolicum;
  • heeft gedegen kennis van - en is verworteld in - het reformatorisch gedachtegoed, is op de hoogte van ontwikkelingen binnen de reformatorische achterban en heeft inzicht in mogelijke gevolgen voor de scholengemeenschap;
  • is belijdend lid van één van de in paragraaf A genoemde kerken en is kerkelijk meelevend;
  • heeft ervaring met het staan in de breedte van de gereformeerde gezindte en kan goed omgaan met verschillen die zich in deze gezindte voordoen.

Het College van Bestuur draagt zorg voor het integraal management van de brede Scholengroep, draagt zorg voor en initieert de ontwikkeling van het strategisch beleid en profileert de Scholengroep.

  • kan op bestuurlijk niveau een gedegen materiedeskundigheid aanwenden ten behoeve van de bedrijfsvoering;
  • heeft zicht op het belang van ICT voor de bedrijfsvoering als ook voor het onderwijs;
  • heeft ervaring op bestuursniveau met complexe organisaties en contexten;
  • heeft affiniteit met onderwijsbeleid-vraagstukken en toerusting en vorming van jongeren.

Specifieke kennis, vaardigheden en eigenschappen

  • beheerst de rol van "afmaker" (afhandelen van processen);
  • kan zowel in als buiten de organisatie fungeren als vernieuwer en toch verbinding houden;
  • is open en transparant in zijn gedrag en communicatie, kan gesprekspartners tactvol de spiegel voorhouden en getuigt van een kritische zelfreflectie;
  • is authentiek, betrokken en straalt interesse en professionaliteit uit;
  • inspireert en geeft vertrouwen als leider en heeft aandacht voor de ontwikkeling van de medewerkers;
  • heeft kennis van en inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen in relatie tot onderwijs en in de politiek-bestuurlijke processen;
  • heeft kennis van en inzicht in bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen.

Draagt zorg voor het integraal management van de Scholengroep door:

  • het doen opstellen en vaststellen van de hoofdlijnen van het personeels- en organisatiebeleid;
  • het initiëren, ontwikkelen, stimuleren en vaststellen van vernieuwing van het onderwijsbeleid;
  • het initiëren, ontwikkelen, stimuleren en vaststellen van vernieuwing binnen de toegewezen portefeuilles;
  • het vaststellen van richtinggevende (meerjaren)beleidsplannen en taakstellingen voor de locaties c.q. schoolsoorten;
  • het doen vaststellen van de systematiek van de kwaliteitszorg en het toezien op de uitvoering daarvan;
  • het opstellen van periodieke verantwoordingsrapportages voor het overleg binnen het College van Bestuur;
  • het overleg met de Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad over de vaststelling van het voorgenomen beleid en bepaalde reglementen/regelingen;
  • het leiding geven aan de locatiedirecteuren en aan de ondersteunende stafafdelingen.

Draagt zorg voor de ontwikkeling van het strategisch beleid, door:

  • het afleggen van verantwoording aan de Raad van Toezicht;
  • het analyseren van en besluiten tot reorganisatie, verandering en/of onderwijsvernieuwings-processen binnen de Scholengroep Driestar-Wartburg;
  • de adviezen van de Raad van Toezicht over vernieuwing van het strategische beleid op alle beleidsterreinen mee te nemen en vervolgens - als College van Bestuur - het beleid vast te stellen en te implementeren;
  • het initiëren en aansturen van projecten en activiteiten en het onderhouden van contacten (in- en extern) in het kader van de afstemming van het onderwijsaanbod op maatschappelijke ontwikkelingen met regionale c.q. nationale reikwijdte.
  • het vertegenwoordigen van de onderwijsinstelling naar buiten, op politiek en bestuurlijk terrein en naar in- en uitstroominstellingen;
  • het opbouwen en onderhouden van voor de Scholengroep relevante contacten en netwerken;

Kader, bevoegdheden en verantwoordelijkheden


Het College van Bestuur verricht werkzaamheden binnen de door de Raad van Toezicht geformuleerde uitgangspunten en handelt daarbij conform de branchecode Goed Onderwijsbestuur.
Het College van Bestuur neemt beslissingen bij het vaststellen van het meerjaren strategisch bedrijfs- en beleidsplan van de Scholengroep op financieel, personeel- en onderwijsgebied en over algemene aspecten van management, beheer en bedrijfsvoering binnen de school/onderwijsinstelling.
Het College van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht inzake de effectiviteit van het ontwikkeld strategisch beleid en de mate waarin de strategische doelstellingen zijn gerealiseerd.

  • gedegen kennis van - en verworteling in - het reformatorisch gedachtegoed, op de hoogte van ontwikkelingen binnen de reformatorische achterban en inzicht in mogelijke gevolgen voor de Scholengroep;
  • diepgaande kennis van en inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen in relatie tot het onderwijs en de politiek-bestuurlijke processen, zowel nationaal als regionaal;
  • ervaring in presenteren en/of lesgeven en aantoonbare affiniteit met de vorming van leerlingen met inzicht in hun leefwereld;
  • heeft aantoonbare kennis en ervaring in het onderwijs en met onderwijsvernieuwing;
  • kennis van en inzicht in de ontwikkelingen op het specifieke onderwijsgebied;
  • kennis van en inzicht in bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen;
  • vaardigheid in het stimuleren van en leiding geven aan onderwijskundige innovatieprocessen;
  • vaardigheid in het behartigen van het management van een complexe organisatie;
  • vaardigheid in het omgaan met tegengestelde belangen en het ontwikkelen van draagvlak voor het algemeen beleid;
  • in staat tot het onderhandelen met gemeenten en ministerie over toekenning van onderwijsmiddelen.

  • is in staat ontwikkelingen in de samenleving te duiden, evenals de ontwikkelingen in de achterban, en daarop adequaat in te spelen;
  • heeft het vermogen om visie te ontwikkelen (op basis van degelijke analyses, genuanceerde oordeelsvorming en omgevingssensitiviteit);
  • kan die visie uitdragen (overtuigen, draagvlak creëren, verbinden, inspireren);
  • kan goed functioneren in een besturingsmodel waarin een College van Bestuur en een Raad van Toezicht hun onderscheiden verantwoordelijkheden dragen;
  • is vaardig in het te woord staan van externen, waaronder de media, ook in crisissituaties;

Bezoldiging vindt plaats conform de CAO Bestuurders VO en het binnen de Scholengroep fungerende remuneratiebeleid.


Scholengroep Driestar- Wartburg is een christelijke school op reformatorisch grondslag voor voortgezet onderwijs. Gods Woord, de Bijbel, is voor ons de Bron van waaruit wij ons onderwijs verzorgen. Door vorming en toerusting bereiden we leerlingen voor om als christen hun plaats in de maatschappij in te nemen. Als (mogelijk) nieuwe collega ben jij een identificatiepersoon die hieraan een bijdrage levert.

Neem voor meer informatie contact op met de voorzitter van de Raad van Toezicht, de heer , via telefoonnummer of met het bestuurssecretariaat, Marjolein Larooij, via telefoon of e-mail .



Functie:inspirerend lid
Startdatum:21-12-2023
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:onbekend – onbekend
Uren per week:1 – 40

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Scholengroep Driestar-Wartburg via onbekend of onbekend. Of bezoek hun website onbekend.

Deel de vacature:

Redactie Moordrechtkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de moordrechtkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Vacatures Moordrecht
  2. Inspirerend Lid Scholengroep Driestar-Wartburg 21-12-2023

Bekijk ook andere vacatures